21 december 2011

Jul i växthuset!


Välkommen att stiga in i vårt lilla växthus i allra kallaste Jämtland.
Ett litet hus, som av naturliga skäl inte kommer till användning under de mörka och kalla vintermånaderna.
Jag tycker gott att även det ska få sig en rejäl julkostym och sprida ljus och värme under den den mörka midvinternatten.


 

  
 



När termometern dalar ner mot -28 grader, skänker de små värmeljusen en behaglig värme, som faktiskt göra att de frusna händerna efter dagens skoterfärd får lite värme igen, givetvis då tillsammans med lite varm och go glögg...


I dag har hela familjen varit på sonens skolavslutning i Heliga Trefaldighets kyrkan. En helt underbar stund med vacker sång och spel från elever i alla åldrar, traditionella julpsalmer och pampig orgelmusik!

Jag tycker det är så fint och stämningsfullt att få komma till kyrkan under skolavslutningarna och hoppas att traditionen kommer att fortleva länge, till trots mot vad alla "förståsigpåare" säger. Nu får jag kanske många arga miner, men det får jag ta! Min personliga uppfattning är den att kyrkan är ett del av vårt kulturarv och för många är de här stunderna på skolavslutningarna den enda kontakt många har med kyrkan! Jag kan bara gå till mig själv. Senast jag själv satt i kyrkbänken var vid förra avslutningen...

Nu vill jag önska alla skolbarn och "fröknar" i vårt avlånga land ett riktigt skönt och avkopplande jullov!

Kram på er!

Maria

6 kommentarer:

  1. Kanonmysigt!!
    Men herregud, så kallt har ni det??!!!
    Vi ska få +10 grader i morrn, så här blir det en grön jul... suck

    Julkram Tina

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det fint att fira julavslutningen i kyrkan. Vi måste ju faktiskt påminna varandra varför vi har jullov. En anledning är firandet av Jesus födelse...

    SvaraRadera
  3. För att svara Tina, nej riktigt så kallt är det inte,men dessa bilder är från i fjol och då var det rackans kallt!

    Så rätt som anonym skriver, det är lätt att detta glöms bort i alla kommers. Tack för din lilla påminnelse!

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder. Ger riktig julkänsla.
    Här har vi också varit på skolavslutning i kyrkan idag. Mycket stämningsfullt!
    Jannike

    SvaraRadera
  5. Jag är lärare och håller med dig helt och hållet. Låt oss behålla denna tradition.
    /Marie

    SvaraRadera