31 mars 2009

Gamla hus är så charmiga...

Välkommen in i äldsta sonens kattvind...

Oj, ett hål!



Är idag hemma för vård av barn. Satt fem timmar igår på akuten med en liten kille som inte fick luft! Till slut fick vi medicin och idag mår han tack och lov mycket bättre.
Vi har snickare hemma som ska lägga om vårt tak. Vi var medvetna om att taket var dåligt då vi köpte huset och att det var ett måste att byta det. Jag har ändå inte kunnat låta bli att ha ont i magen för vad de skulle kunna hitta under plåten, när det var dags att börja. Idag fick jag mina farhågor besannade. Jag har ett stort hål i taket, under plåten och sex lager med gammal papp var träet ruttet! Kunde inte låta bli att dela med mig utav dessa tråkigheter. Man får ju ofta höra att gamla hus är så charmiga och mysiga, och det är de, men man kan aldrig riktigt veta vad som lurar "runt hörnet". En del av charmen, men det kan bli en dyrköpt charm.


Avslutar med något roligare och finare, sista bilden från köket. Mattan kommer från Pappelina och den lilla röda barnstolen kommer från en antikaffär här i närheten. Golvet är nylagt, då det gamla skurgolvet inte gick att rädda. Vi ville ha ett tåligt golv och vitlaserade det och därefter två lager med matt lack. Detta ångrar jag nu i efterhand. Vi har hund och han har verkligen repat sönder golvet på kort tid. Jag tänkte mig att lackade golv var tåliga, men våra andra skurgolv är faktiskt mycket tåligare. Eventuellt får kanske lite vit färg rädda golvet istället.
Ha en skön dag och njut av era härliga hem, gamla som nya! Jag ska nog hålla mig inne idag, vill inte se eländet som utspelar sig därute!
Kram Maria

23 kommentarer:

  1. Ja kära du...vissa överraskningar kan man verkligen vara utan, tex..hål i tak.
    Jag har en gång i världen varit husägare men bor numera i bostadsrätt/radhus igen.
    Jag kan sammanfatta vår tid som husägare med några ord: Vattenskada, mögel, en icke fungerande värmepanna, usel besiktningsman, stämmning, stulen bil på garage uppfart, påkörd o död katt, indragna bussförbindelser, försäljning av hus med dunderförlust.
    Allt detta på mindre än två år.
    Står fortfarande och betalar ppå ett hus som vi sålde för ca 7 år sedan, men vad gör man inte för att överleva.
    Jag har nu lite svårt att se mig själv som husägare igen.
    Fast nog blir man sugen när man ser alla bilder på bloggar från snygga och trevliga hus.
    Ditt kök tex. är ju helt underbart.
    Men som sagt, jag blev nog lite avskräckt.
    Ta hand om dig o din lille son.
    kramar Carina

    SvaraRadera
  2. Men det kommer bli jättefint när det blir klart!:-)Ta hand om lillkillen o hoppas att det är bättre!!! Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ja gamla hus kan vara luriga... Men det blir nog jättefint när det blir nytt tak. Fast jag vet att det är dyrt.
    Du skrev plåttak ska ni ha det nu också? Falsad plåt jätte fint fast dyrt.

    Ditt kök är helt enkelt jätte fint.
    Vi har vitoljade golv i vårt kök och det fungerar jätte bra!
    Ett litet tips ni kan ju alltid slipa av lacken och olja golven. Vitmålade är förstårs också fint men kan tänka mig att hunden kan göra lite repor även där, fast då går det ju alltid att måla över.

    Ta nu hand om grabben och ha en skön kväll!
    Stor kram Lotta!

    SvaraRadera
  4. Ja fy vad tråkigt när man inte vet vad som lurar där under. Men rackarns vad fint ni har det alltså. Det köket får mig att drömma mig bort :)

    Kram och hoppas det fixar sig med taket och att det inte blir allt för dyrt.

    Kram Josefin

    SvaraRadera
  5. Fint kök!
    Hoppas att det löser sig med taket!
    Hanna
    blommorifonstret.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. oj ja det var ingen rolig överaskning med ett hål i taket men hoppas på det bästa jätte fint kök har ni iallafall kram jessica

    SvaraRadera
  7. Hej Maria!
    Oj, det lät inte kul med taket men vad skönt sen när det är fixat!
    Ditt kök är såå snyggt:)

    Hoppas din lille son är bättre nu,
    kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Usch va tråkigt med taket! Jag hoppas det blir bra när det blir klart och att det inte kostar en allför stor slant extra. Ofta har nyare hus lika stort risk för "fel" som gamla, och då har gamla hus ändå det stora pluset - sin härliga charm som nya hus saknar :) Och det är så sant! Jobbar med hus och de man gillar allra mest är de gamla fina med själ.

    Såå fint kök ni har!! Ni har verkligen fått till den gamla, härliga stilen med ett nytt kök! Gillar den röda detaljen med stolen, så söt :)

    KRAM, Jenny

    SvaraRadera
  9. Men ...inte er tur... Skönt att sonen mår bra, det är viktigast.

    Sen huset, inte kul, men skönt att ni gör något åt det. Jag är jätteorolig över vårt hus, vi har haft en sprivka i pappen, suck, det har runnit in. Nu är det upptorkat och plåtslagaren trodde inte att det var någon fara, men jag känner att hu...vad finns under den läckan...? Tänk om det är mögel, vi ska kolla in bättre nu när snön är borta.

    Ni har ett jättefint kök och en jättefin fasad, vitt fint och superfin panel...SUPERFINT...klart värt att fixa till ett sånt snyggt hus!

    Kram L-L

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Vilken fin blogg du har!
    Blir så lycklig varje gång jag hittar till någon som håller på och fixar med ett gammalt hus, precis som vi!

    Överraskningar kan jag tänk mig att man kan ka ut för i mängder... tråkigt, mn det är ju värt allt jobb och alla pengar i slutändan!

    Vilket fantastiskt kök ni har!
    Att fixa kökt ligger längre fram på vå att göra lista, just nu håller vi på med vardagsrummet, där vill jag måla trägolvet vitt... tror jag skulle bli fint i ditt kök!

    Hälsningar Anne

    SvaraRadera
  11. Jag blir minst lika glad av dina kommentarer hos mig och du får återkomma hur ofta du vill :)

    Kram Josefin

    SvaraRadera
  12. Åh vad otäckt mer er pojke men så skönt att han mår bättre! Tråkigt med ert tak, men tänk ett så otroligt fint och charmigt hem ni har trots allt!!
    kram Johanna

    SvaraRadera
  13. Oj vad tråkigt att höra om taket.

    Hoppas lillkillen blev bra efter besöket på akuten..

    Ni har ju ett helt underbart vackert kök!!
    Blir så inspirerad.

    Sköt om er, kram Lena

    SvaraRadera
  14. Hejsan1 Ja, gamla hus är charmiga men kan bli dyra i slutändan. Det känns som om man bara lägger ned pengar på huset. Förra året lade vi om vårat tak, fast för mig var det ingen kul renovering. Jag vill hellre ha nytt badrum etc. Vi har gjort det mesta känns det som. Nu är det bara att börja om. Kram Åsa

    SvaraRadera
  15. Kristin från jobbet2 april 2009 kl. 19:11

    MEN WOW vilken känsla för detaljer du har! kom hem till mig och piffa lite, jag har nollkoll! superfin blogg maria!

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  18. Aj, aj så tråkigt med taket men bra ändå att ni upptäckte det för annars skulle kanske skada hinna bli ännu större. Ja, tyvärr har gamla charmiga hus en del mindre behagliga överraskningar att bjuda på.
    Men kom ihåg att njuta av allt det positiva, köket ser helt underbart ut och vilken vacker ljus fasad ni har på ert hus.

    Ha en fin helg och hoppas att lilla sonen kryar på sig snabbt.

    P.S Du frågade om jag gjort påskdekorationen själv och svaret är ja. Tänkte att det skulle bli ett fågelbo men det blev mer som en krans, därav fatet i botten.

    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  19. Gamla hus är charmiga, men man får räkna med mycket jobb. Ni har ett fräscht kök med fina detaljer. Hoppas killen är bättre och ha en Skön helg!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  20. Hoppas att det fixar sig med taket, ni har ett otroligt fint kök!! Golvet ser också jättefint ut verkligen! Ha en fortsatt skön helg! Kram M

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Jag gillar VERKLIGEN din blogg!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  22. Hej igen! Jag har precis börjat ta bilder med systemkamera, en Canon Eos 300 D. Jag tror att efterföljaren som finns ute nu heter Eos 350 D. Hur som helst så tycker jag att det är en jättebra och lätt kamera att lära sig! Det har blivit mycket roligare att ta kort sedan jag började med systemkamera.. vilken funderar du på? Ha en skön söndag! Kram M

    SvaraRadera
  23. Hej
    Hoppas ni mår bättre!! Vad tråkigt med taket men vilken tur att ni upptäckte det.Ert kök är såå fint
    Kraaam

    SvaraRadera